DRS и Нокаут са две от емблемите на съвременният български хип-хоп. От три години насам двете групи са обединени в един проект, наречен DRS+. Новата хип-хоп формация включва четири члена – NDOE, MYTAG, GAZA и Гайдара. С първите трима се виждаме в Строежа за да поговорим за нещата около групата.


 
Нека да представим DRS+!

 
NDOE: Здравейте, аз съм Ендо a.k.a. Жорката. Тук съм с Митака и Гъзара. Гайдата отсъства, но ще го представим и него. Ние сме DRS+.

 MYTAG: Митака съм аз. Правим DRS от доста време. От самото начало съм в DRS. С Нокаут се запознахме през 2001-а година и може би през 2002-а DRS се превърна в DRS+. Като “+”-са е конкретно Нокаут.

 GAZA: Благодаря за “+”-са. Аз съм Ванката a.k.a. GAZA. Аз ще навляза малко в исторически план. Разказа е следния. DRS записват албум. Ние ги срещаме тези двамата – Ендо и Митака в студиото. Настана супер веселба. Намерихме се бързо. В последствие така стана, че направихме супер яки съвместни песни. Не знам защо всички хора взеха да казва, че ще е супер яко ако вземем да правим нещо заедно и ние го осъзнахме.

 NDOE: В общи линии DRS сме аз и Митака. Нокаут са Гъзара и Гайдата. От 2 години, дори малко повече решихме да се съберем и да направим тази група DRS+ с целта да не мърдаме един от друг и да може да сме заедно и да продължаваме да прамим нещата така както се случиха тогава – с “Nokaut Skit”. Това е песен от нашият първи албум и се получи много добре. В последствие имаше три участия от наша страна в албума на Нокаут - “Демо”, който е най-добрия албум в българския хип-хоп за мен. Така решихме, че е предопределено да бъдем заедно и ще видим докога ще я караме така. Смятам да избухваме все повече и повече. Това сме ние.

  В хип-хопа ли се ограничава вашият стил?

 
NDOE: Не. Естествено ние слушаме всякакъв вид музика. Нашият бийт-мастър Гъзара е бивш металист. Бил е с дълга коса и е ходил с кожени дрехи хаххаа....

 MYTAG: Всички сме бивши металисти.

 NDOE: След, което се срещна с мен и ние го насочихме към хип-хопа. Той е най-добрия в инструменталите и музиката. Трябва да е ясно на всички. Аз имам някакви влияния от ямайската култура – реге, рага и всякакви денсхол ритми, рутс, рок.

 MYTAG: Редим си.

 NDOE: Редим си. Аз съм повлиян много от тази култура и някакси го превнесох в групата. И другите гледам, че поддават. Имаме някакви раста вибрации в музиката, които не смятаме да изтърваме, а да ъпгрейдваме все повече и повече. Затова ние можем да пеем, да рапираме. Когато се налага, в зависимост от случая, можем да направим каквото и да е шоу навсякъде. Просто музиката ни е универсална. Смятам, че няма да е силно ако го нарека музика, защото повечето хора по принцип си мислят, че хип-хопа е само “дъра-бъра-дъра-бъра” върху някакви барабани. Но ето, че с труд и постоянство и награда на публиката се взима хаххааа....

  Нокаут успяха ли да повтвърдят стила, или обратното?

 
GAZA: Аз искам да призная, че наистина Жорката и Митака оказаха много благотворно влияние върху нас като цяло, като творци и автори. Признавам, Геш.

 NDOE: Еее, никога не си ми го казвал това.

 GAZA: Честно, да. Както и да е. Мисля, че ние поддържаме хардкора в нас. За да не се изтърве Георги да почне да пее само реге и т.н. и т.н.

 NDOE: По принцип музиката и песните, които правим ги дискутираме и обсъждаме преди те да приемат този вариант, в който ги слуша редовия фен.

 MYTAG: Хубаво е, че в момента, в който ги правим има някакви влияния. Нокаут наистина придават по-твърд вид на музиката, докато ние залитаме по малко по-меки стилове и се получава нещо по-разнообразно. То едва ли може да се нарече единствено и само хип-хоп.

 NDOE: То просто е музика. Пък и хората в страната са “гладни” понеже ситуацията е странна. Стила музика тук е на вълни – първа, втора, трета. Ние се опитваме да игнорираме тези неща и да сме въпреки тези вълни и си правим нашите неща, неповлияни от ситуацията. Музиката е универсална. Не се знае докога ще се слушат парчетата. Човек може да си пусне песента и след 10 години, но нека тя да не е остаряла. Както аз слушам много много стари песни, записани преди да се родя, така бих се изкефил на max и нашите да се слушат по този начин.

 MYTAG: Да, да ти влияе по начина, по който ти е влияла и преди 20 години.

 NDOE: И затова гледаме да не сме дребнави в темите си, а да сме по-общи, по-човечни и искаме музиката ни да остава. Сигурен съм, че тя не е моментна.

  Разкажете за DRS и Нокаут като отделни проекти преди да се зароди DRS+.

 
NDOE: DRS е графити-крю по принцип, графити банда. Занимаваме се от 98-99-та година с графити. Но ние с Митака и Сенсей, който в момента също е действащо МС с нас, имахме преди група наречена “Амнистия”. През 94-97-ма година издадохме два албума, с което взривихме хората и мога да кажа, че бяхме доста успешен проект. След това спряхме заради гореспоменатите вълни и създадохме това DRS много по-късно като графити банда.

 Но решихме да се занимаваме отново с хип-хоп. Имахме идея как точно да станат песните. Имахме инструментали, текстове. Така потърсихме Dj Станчо от  Sniper Records, на който сме много задължени и благодарни. Той всъщност ни събра и с Нокаут от Бургас. Станчо се нави да издаде нашият албум и така Sniper Records през 2001-а го осъществиха. От албума се зарибиха супер много Гъзара и Гайдара от Нокаут.

 MYTAG: Всъщност те доста помогнаха за направата на този албум. Те бяха едни от първите хора, които срещнахме в Sniper Records. Гъзара го назначиха някакси да помага за направата на този албум. Просто се надушихме и станаха нещата. Хубаво е да споменем, че за първата песен голяма помощ ни оказаха Good Food, които направиха първият ни инструментал. Съответно с тях направихме и първият си клип като DRS.

 NDOE: По-специално Цупито повярва в нас. Това е за нас. Нека Ванката каже нещо за Нокаут и техните бургаски премеждия.

 GAZA: Започвам със заучената история. С Гайдата се запознахме в баскетболния салон в гимназията. Музикалната история започва оттам, че нас ни назначиха за училищна група. Аз бях на барабаните, а Гайдата бе втори вокал, който аз назначих с много мъки...хахаа... Правихме яко хардкор. Идеята беше да сме в музиката. В последствие поотраснахме, станахме студенти. Нокаут се зароди изцяло като за наше лично забавление.

 NDOE: Не си очаквал да стане така, както е сега, нали.

 GAZA: Ами, не. Винаги съм мислел, че ще се занимавам с музика и ще правя адското техно. Но, не. Излезе албума на Спенс и тогава ние разбрахме за Sniper Records. Отидохме при Станчо, на който също ще вметна една благодарност и от нас. Там по-сериозно взеха да се развиват нещата. Започнахме наистина да задобряваме и в един момент се оказа, че ние май наистина сме добри.

 Една слънчева сутрин, както всеки път, отиваме, влизаме и директно на терасата. И от вътре какво да чуем – “Ragga Skit 2” – “...представям източната част.....” С Гайдата се споглеждаме и не можем да разберем какво става. Все бяхме чували.... И от там се почна.

  Във вашата музика “freestyle” е неизменна част от нещата. Импровизирате ли често? Създават ли се парчета по този начин?

 
NDOE: Freestyle са рими, които идват на момента по някаква свободна тема, може и току що зададена. Аз не смятам, че сме много добри във фрийстайла, но мога да кажа че започнахме много усилено да експериментираме в тази насока. Целта е да бъдем наистина МС-та, което е Master Of Ceremony. Това в най-свободен превод означава “Царя на партито”. Ние наистина искаме да сме такива и където излезем хората да откачат вследствие на това, което казваме, на пропагандата, която правим и на уменията, които имаме. Правим опити постоянно във фрийстайла и смятам, че задобряваме. Можем да вдигнем хората със свободните си рими.

 MYTAG: Freestyle по принцип не е нещо, което се ползва само и изключително в правенето на песни. По-скоро се използва в партитата, когато целта ти е да вдигнеш хората, да им покажеш нещо по-различно. Случвало се е да променяме често познати наши песни.

 NDOE: Freestyle е неизменна част от МС-инга и рапа. Ако не можеш да правиш фрийстайл ти си просто един студиен рапър. А МС съчетава умението за импровизация, кондиция, съсредоточаване и усещане за парти. Смятам, че покриваме това и партитата ни се пълнят с хора. Смятаме и за напред да е така.

 MYTAG: Тази музика не се прави само в студио. Тя е улична музика. Трябва да умееш да я правиш винаги, когато се наложи. Не всеки го може, то се притежава. Има много МС-та, които нямат издадени албуми и не се занимават, но го могат.

 NDOE: Но ние покриваме всички параметри – и студийните записи, и фрийстайлите, и грамофоните, инструменталите и смятам, че сме много напред. Все пак записахме песен с Promo, който е едно шведско МС. Той е много напред и е доста известен в щатите.

  Каква е вашата пропаганда? Има ли идея, която вашата музика изразява?

 
NDOE: Да, има такава идея. Ние освен с музика се занимаваме и с рисуване и с графити изкуството. С нас са ND2ND Crew, Настера и цялата компания. Движим се заедно в общи линии. Изкуството и музиката вървят при нас ръка за ръка. А пропагандата, която се опитваме ние да правим е, че хип-хопа не е само за определен кръг хора или може и да не е само за крайни асоциално настроени фенове. Ние не сме такива. Идеята, която се опитваме да прокараме е че тази музика не е за наркомани и отрепки, а е сила и цяла култура. Нека не забравяме, че в хип-хоп културата се включват брейкденсинга, диджей скречовете, графитите и МС-инга. Тя е съвкупност от поне тези четири компонента. Вижда се, че няма много хип-хоп групи в България, които да пълнят клубове и да бъдат харесвани от все повече хора. Но все пак комерса не ни е цел, а е следствие на това, че сме много добри.

  При живи участия използвате ли инструменти? На каква база е вашият инструментал?

 
GAZA: Нашият инструментал е на база разработка преди концерта. Аз правя фрийстайл на дикове, а вече ходя и да скърцам. За съжаление на този етап не можем да си позволим твърде много да се изявяваме на живо като инструментал. Трябва по-сериозно да се погледне към техническата част, защото все пак музиката е много сериозен гръб за  тези момчета за да им се връзва интрументала и да не се притесняват какво става отзад.

 MYTAG: Все пак сме използвали всяка възможност, която сме имали, когато сме били на участие с жива група. За Skre4 става въпрос например.

 GAZA: Да, разбира се. Но вече сме стъпало нагоре с грамофона.

 NDOE: Гледаме постоянно да се развиваме. Вече на партитата сме с грамофон. Гъзара скърца, съкрцам и аз, когато мога. За жив инстументал може би ни трябва по-голям ресурс от хора. Докато излизахме със Skre4 нямахме проблеми. Стават нещата, получават се фрийстайл истории, моментни импровизации. С Kaya сме излизали също на сцена. Но да не забравяме, че хип-хопа за нас не е като работа, а по-скоро като отдушник и хоби. Иска ни се да се превърне в работа и да не се занимаваме с разни неща, от които да вадим пари и после да ги влагаме в хобито си. Работим в тази посока. Ще видим какво ще стане.

  Правили сте съвместни проекти с други изпълнители. Колко често се случва това и има ли още подобни идеи?

 
NDOE: В първият албум на DRS искахме да работим с възможно повече хора. Тогава се откриваха талантите и не се знаеше в България кой какво може през 2001-а година. Направихме фючъринг с Каската от Варна, който е вокал на една пънк-ска-хардкор банда и свирят много яко. Също така направихме парче с Юлияна от Добрич, Бобо от Sniper Records, Димна Завеса, Слимарата. Отворени сме за проекти, понеже ние сме “за” музиката. Смятаме и занапред да продължим. Искаме да направим парче с Белослава, със Сантра ако може. Взел съм й телефона и ако тя е отворена към такива неща ще оправим работата. Ние сме се взели в ръце и смятаме това нещо да го има, да остане и да бъде изживяно. Защото иначе трябва да се задоволяваме със Шамара, Устата и други такива, които удовлетворяват претенциите на не знам дали малък кръг от хора, но не нашият кръг. Трябва да има храна и за нас. Писна ни да казваме, че нещата са: “Да, за България е Ок! За България е Ок!”. Писна ни да се крадат инструментали. Ние сме на световно ниво и смятаме, че музиката ни е достатъчно добра за да бъдем сред големите. Всъщност това вече е доказано с този фючъринг със шведското МС. Сега и Gentleman врънкаме да идва за лайф. Ние вярваме във себе си и искаме да записваме и записваме, защото живота ще мине, брато, и няма да сме записали всички неща, които искаме.

  Какви са идеите за в бъдеще?

 
NDOE: Искаме да направим албум. Много е сложно. Хората издават албуми, няма печалба. Работят на загуба. Аз не мога да зарибя пет продуцента да ми правят албум, от който да са на загуба заради реклама, географско положение или защото хората нямали пари. Групата продължава да прави участия. Има интерес. Затова ние пуснахме един микро-сайт www.nokaut.cult.bg, който ще стане макро-сайт като се напълни. Там ще пускаме малко по малко песни, за да може да се движи цялата тази идея и дай боже да издадем албум с обложка, цена, найлонче и човек наистина да иска да си го купи. Като вашия.

  Ще стане ли тази година това?

 
NDOE: Силно се надявам. 2006-та ще е превратна за българския хип-хоп. Песните ги имаме.

 GAZA: Не спираме да работим и да се занимаваме с това нещо, което на мен ми подсказва, че непременно има смисъл. Щом не става по този начин ще си измислим наш собствен, по който да се случват нещата. Не мисля, че типичния начин на издаване на музика, който е силно заложен тук в България, е задължителен за нас. Разчупваме схемата и го правим различно.

 MYTAG: Не искаме това, че сме в България да ни ограничава и се опитваме да разчупим нещата по такъв начин, че това да не ни влияе.

 NDOE: Целта е да продължаваме да създаваме нови и нови песни, които да оформяме в някакви пакети и да ги даваме на хората. Те да ги научават и да идват на нашите участия и групата да има някакъв живот.

 И парите са проблем в България. Това е явно. Човек обича да си сваля тройки, вместо да дава 10 лв. за 12 песни.

  Колко нови песни имате?

 
NDOE: Броихме ги преди няколко месеца и тогава бяха над 20 почти готови и завършени напълно нови, неиздавани песни. След направена селекция останаха по-малко, но ние така или иначе продължаваме да работим. Имаме какво да кажем и искаме да го дадем на хората. Ще измислим формулата и ще го направим.

  Говорихме си днес за “Judgment Night” и ми хрумна - вие можете ли да си изберете една хардкор или въобще по-тежка банда, с която да направите общо парче?

 
MYTAG: Аз съм фен на по-тежката музика и бих се радвал да направим парче с доста от групите в България, които са “оркестри”. В доста от техните стилове бихме могли да влезнем, а и те в нашите. Защото съм сигурен, че една хардкор група не е ограничена само в хардкора.

 NDOE: Аз например знам, че вокала на P.I.F. много се кефи на DRS. Това, че аз не го познавам и той не познава мен и нямаме обща песен, е въпрос на липса на комуникация. Ако се бяхме свързали, досега е можело да имаме пет песни, ако се харесаме и т.н. Така е и с всяка българска банда, която прави добра музика. Да не забравяме Остава, Уикеда, .... дали ще е хардкор, няма значение. Да не забравяме, че албума на Боб Марли, който излезе посмъртно, е съвместно с Гуру, Стивън Тайлър, със Сульо и Пульо, Теньо, Пеньо и Кретеньо и пак си звучи реге. Т.е. ние може да звучим хип-хоп и с хардкор група и с гей банда. Няма значение. Ние сме за музиката и ще я правиме. Хората са гладни. На тях им трябва храна подкрепена с хип-хоп бийт.

 GAZA: Аз искам с Артерия да направим песен.

 NDOE: Те са адските музиканти и дори да свирят гръцко в Холандия могат да ни влязат идеално на нас. На мен те ми се струват супер професионалисти и ако се обадят, имат интерес и ни уважават като вокали, аз съм готов да направи и цял албум с тях.... бозуки, китари, хиляда и петстотин инструмента, супер професионалисти... Плюс това могат да ни изкарат от тук и да свирим в Холандия хаххахахааа.....

  Какво ви е мнението за хип-хоп сцената в момента и това, което се случи през 2005-та, фестове, награди...?

 
NDOE: Вяло е, вяло е в България в момента. Бедна е хип-хоп сцената. Евала на Ъпсурт, които въпреки всичко продължават. Това им е живота на тях. Албумът с Нес-кафе бе перфектно направена история. Те сякаш единствени останаха от нашето поколение. В момента артистите кои са – Устата и Братя Мангасарян, което за нас е нелепо. Такива групи не могат да бъда уважавени от група като нас, а също и от нашите фенове, защото музиката им нищо не казва и нищо не носи. Тя е някаква весляшка поп шитара, с която ние нямаме нищо общо и това не е хип-хоп. Затва “Хората от гетото” се опитаха да се противопоставят и да обеденят всички рапъри. Според мен това е утопия, но няма значение. Понеже, когато баща ми гледа телевизия и като кажат “хип-хоп” след това дават “Братя Мангасарян”. Той ме поглежда и ми казва: “Това ли е вашата работа. Кога ще пораснеш?”. И мен това ме обижда, защото не е това хип-хопа.

 За награди какво да казвам. Това са награди за хип-хоп албум или проект – кой каквото е направил. След като ние нищо не сме направили цяла година по каквито и да е причини, те ще номинират тези, които са направили. Това са Мангасарян и явно те са хип-хопа в момента. Но времената се менят, ние набираме скорост.

  Дели ли се българската сцена на рок, хардкор, хип-хоп? Конкурирате ли си помежду си или всеки си е обособил определена ниша?

 
NDOE: Не. Ето на концерта на Патън и Разел аз бях заобиколен от метъли, рапъри, малки, големи, всякакви, което доказва, че музиката си влиза в душите на хората. Затова не може нашите фенове да се делят на рапъри, метъли, чисто ъндърграунд или комерсиални. Няма такова нещо. Музиката е универсална сама по себе си. Една птичка, когато пее то е за всички. Просто си чурулика. Ако можеш да я чуеш си екстра, ако не си хейтър. Почваш: “Тя пее много високо, тя не е за мен, много тихо, много метъл, много хард....” Не. Никой не ни е конкуренция. Напротив. Ние сме отворени – можем да направим концерт с метъл банда, можем и с госпъл група.

 GAZA: С госпъл може.

 NDOE: Супер съм зарибен хахаха...

 MYTAG: Жалко, че няма особено много госпъл групи.

 NDOE: Смятаме, че един нормален човек не би имал такива предразсъдъци – “Аз съм само хип-хоп, аз съм само метъл, аз съм едикакъв си.” А да не забравяме, че ние сме насочени към нормалните хора.

 MYTAG: И да не забравяме също, че всички сме били някога металисти.

 NDOE: Позитивно сме настроени към всякакви групи хора. Ако музиката е направена кадърно и с талант, понеже смятам че го носим до някаква степен, като има композиция, аранжимент, смислен текст и т.н. тя те удря колкото и да се опиташ да се предпазиш. Дори в чалгата има добри композиции с добри аранжименти и гласове. Когато всичко това е на ниво си действа като една линия и те удря в мозъка и ти не можеш да се предпазиш и биваш съборен от него. Така ще бъде и с нашата музика.

  Каква музика слушате в момента и кои групи са се отпечатали по-сериозно в съзнанието ви по принцип?

 
NDOE: На мен много ми е повлиял Боб Марли например. После всички съвременни артисти, които се занимават с реге музика - Patrice, Gentleman. Повечето денсхол артисти – TOK, Ward 21, Hawkeye. Като МС-та и рапъри бих казал някой от по-старите. Със Cypress Hill, House Of Pain и Onyx всеки е израстнал. Има и други като Grand Master Flash, Funk Master Flex и т.н. То е съвкупност. Затова не можеш да имаш любим изпълнител. Всеки стил ти влияе. Ти взимаш от китарите, взимаш от регето, взимаш от госпъла, взимаш от чалгата... Това се нарича музикална култура. Не може да си нормален съвременен човек и да нямаш музикална култура т.е. да се ограничаваш само в един стил. Съвременния човек трябва да отбира от всичко, защото иначе остава назад и е некомпетентен и нееродиран.

 MYTAG: Аз слушам музика на различни периоди. В момента съм на европейски хип-хоп – Roots Manuva, всякакви английски МС-та, всичко на Definitive Jux, Antipop Consortium. Съответно слушам супер много реге. Регето е музиката, която ме съпътства през целия живот. Не мога да кажа, че се ограничавам в някакъв конкретен стил.

 GAZA: Така, и аз да влея моите мисли в този уред. За всяко настроение си имам музика, която да слушам. Miss Dynamit, когато ми е споко. Номер едно в момента в хип-хопа за мен са Rugged Man, Evil D. Когато имам нужда да се разтоваря от агресията си пускам Sepultura – “Roots” – целия албум. Също така съм зарибен и по System Of A Down. Не е истина! Не може да бъде! Kanye West – целият албум – там пък какъв госпъл пеят! За всяко настроение си имам музика.

  С какво се занимавате извън музиката?

 
GAZA: Правя реклами, озвучавам. Хобито ми е да играя баскетбол.

 MYTAG: Аз доскоро се занимавах с интернет мрежи. Зарибен съм много на тази тема. В момента не работя нищо и се занимавам единствено и само с музика.

 NDOE: Аз се занимавам с рисуване по принцип. Занимавам се с реклама. Графити изкуството ми е голямата страст и желая да се развивам в тази посока.

  Имали достатъчно графити и хип-хоп фестове?

 
NDOE: Може да се желае и повече. Но хората от ND2ND Crew се стараят наистина. Опитват се да канят чужди групи, да събират чужди графити артисти и занапред ще има много добри резултати в тази област. Нека не забравяме двата джема в Несебър – 2004 и 2005. Оптимист съм. Един ден ще докараме Gentleman и Promo.




Виж цялата галерия

                                                       
го^ре

Интервю:
www.stroeja.com


06.03.2006

Get Adobe Flash player

grolsch_2013






Powered by: WEBiTools v2 | webmaster